Przygotowałam dla Was kolejny wpis z cyklu “Przydatne pomoce do terapii opóźnionego rozwoju mowy”. To druga część wpisu, który zawiera propozycję zabawek i gier do wykorzystania w terapii ORM. W pierwszym wpisie znajdziesz zabawki i karty pracy ORM, które z powodzeniem wykorzystuję w pracy z dziećmi. Teraz kolej na kolejne top of the top pomocy do ORM. Zapraszam do lektury.

21. ŚWIAT OPOWIADANY

“Świat opowiadany to publikacja, z którą koniecznie trzeba się zapoznać. Opiera się ona na metodzie dialogu i narracji. Wykorzystując tak zwaną “mowę opowieściową”, rozwija i stymuluje mowę małego dziecka. Pozycja składa się z teczki, w której znajdziemy 17 tematycznych scenariuszy oraz ciekawie ilustrowanych historyjek do owych scenariuszy. Zaletą jest prosta, “nieprzerysowana” grafika, która zachęca maluchy do budowania narracji. Autorki publikacji zadbały o szczegółowe objaśnienie ćwiczeń. Każdy z zestawu obrazków posiada instrukcję, w której znajdziemy: listę obrazków do scenariusza, tekst opowiadany, charakter scenariusza, a także proponowane rekwizyty. Dodatkowo mamy propozycje zabaw wokół fabuły, propozycje ćwiczeń słowno-ruchowych oraz tych rozwijających mowę. Dzięki szczegółowym opisom publikacja będzie pomocna dla logopedów rozpoczynających swą pracę z dziećmi, a także osób szukających nowych inspiracji do zajęć logopedycznych.

Źródło: zasoby własne

22. KSIĄŻKA “NACIŚNIJ MNIE” i INNE KSIĄŻKI H. TULLET’A

Książki H. Tullet’a to książki wyjątkowe. Ich głównym celem jest zachęcenie czytelnika do relacji z książką. Służy temu zawarta w nich grafika. W książce “Naciśnij mnie” znajdziemy kolorowe kropki oraz kilkulinijkowe zdania, polecenia, które sugerują nam co na danej stronie należy zrobić. Przykładowe polecenia: “Naciśnij żółtą kropkę”, “Potrząśnij książką” itp. Owe instrukcje sprawiają, że przeglądanie książeczki mocno angażuje dziecko i zachęca do interakcji z nią. Kreatywny czytelnik może wykorzystać publikację według własnego pomysłu i potrzeb i to właśnie czyni książki Tullet’a tak oryginalnymi.

Źródło: zasoby własne

23. POWTARZAM ROZUMIEM NAZYWAM WYD. WIR.

Powtarzam, rozumiem, nazywam to pozycja warta uwagi ze względu na to, że zawarty w niej materiał opiera się na naturalnej kolejności nabywania języka przez dziecko. Seria składa się z kilku części. Rozpoczynając od rzeczowników, czasowników poprzez proste zdania zawierające inne części mowy, aż po zdania złożone współrzędnie. W dalszych częściach znajdziemy materiały mówiące o aspekcie czasownika oraz przedrostkach. Pozycja przeprowadzi logopedę przez cały proces kształtowania mowy dziecka, dlatego tym bardziej powinna znaleźć się na półkach osób pracujących w gabinetach logopedycznych.

24. GRA “TĘCZA” GRANNA

“Tęcza” to gra, w którą możemy grać już z kilkulatkami. W tekturowym opakowaniu znajdziemy: tęczową planszę, kolorową kostkę do gry oraz 36 kartonowych żetonów. Do gry została dołączona także instrukcja. Chociaż zasady gry zawarte w instrukcji są raczej propozycją dla dzieci nieco starszych, dla osób pracujących z mniejszymi dziećmi gra może być inspiracją do ćwiczeń ogólnorozwojowych. Z wykorzystaniem gry możemy utrwalać kolory, czy też wprowadzać nazwy prostych przedmiotów: rzeczy oraz zwierząt. Z pewnością warto przyjrzeć się bliżej propozycji wydawnictwa Granna.

25. ZESTAWY ARSON

“Żółte pudełka Arsona” to hasło na studiach logopedycznych pada bardzo często, kiedy mowa o pomocach logopedycznych do terapii dzieci z zaburzeniami komunikacji. Pudełek jest kilka i z powodzeniem można je wykorzystywać do programowania języka. Wśród propozycji wydawnictwa Arson znajdziemy: Samogłoski, 4-elementowe historyjki elementowe, rzeczowniki w liczbie pojedynczej i mnogiej, wyrażenia przyimowe i kilka innych. To kolejna z pomocy “must have” w gabinecie logopedycznym.

Źródło: https://www.edukacyjna.pl/

26. DYSLEKSJA 3-4 LATA WYD. WIR

W zestawieniu top 40 pomocy do terapii ORM nie może zabraknąć serii “Dysleksja” wydawnictwa WIR. Chociaż w pakiecie znajdziemy kilka propozycji dla dzieci w wieku 3-4 lat, 5-6 lat, 7-8 lat oraz 9-10 lat, dla osób mających w swojej pracy przypadki ORM pomocna będzie pierwsza część serii. W każdej teczce znajdziemy zróżnicowane zestawy ćwiczeń funkcji poznawczych, które z założenia mają pomóc dzieciom z grupy zagrożenia dysleksją. W pakiecie dla wieku 3-4 lat znajdziemy między innymi: ćwiczenia spostrzegania wzrokowego, ćwiczenia mechanizmów lewopółkulowych, ćwiczenia językowe, zadania usprawniające grafomotorykę. Zaletą publikacji jest to, że karty spięte są w teczce, więc w razie potrzeby wyciągamy tylko tę, którą na dany moment potrzebujemy.

Źródło: zasoby własne

27. PRZYPADKI AGATKI

Seria sześciu książeczek zatytułowanych “Przypadki Agatki” pomoże logopedzie w zaznajamianiu najmłodszych z fleksją języka. Pozycja w bardzo prosty sposób pokazuje maluchom odmianę rzeczownika, a ciekawa grafika zachęca dzieci do systematycznych ćwiczeń. W owych książeczkach przypadki zostały wprowadzone zgodnie z etapami pojawiania się ich w mowie dziecka. Dlatego też po książeczce “Kogo? Czego?” mamy “Kogo? Co?”. Dobór materiału językowego został dokonany z niezwykłą precyzją, dlatego książeczki będą pomocne podczas programowania mowy dzieci.

28. OPOWIEDZ O… A . TOŃSKA-SZYFELBEIN

Książka Anny Tońskiej-Szyfelbein “Opowiesz o…” powstała z myślą o dzieciach z afazją, dysfazją dziecięcą oraz opóźnionym rozwojem mowy. Zawarte w niej ćwiczenia składają się z zestawu ilustracji wraz z poleceniami i oczekiwanymi odpowiedziami dziecka. Wykorzystany w publikacji materiał językowy odtwarza naturalną kolejność pojawiania się słów w słowniku dziecka, dzięki czemu logopeda ma możliwość pracować zgodnie z etapami rozwoju mowy. Rozpoczynamy od pojedynczych wyrazów, podstawowych części mowy, dążąc do opanowania przez dziecko złożonych wyrażeń oraz zwrotów, aż po skonstruowanie dłużej formy wypowiedzi, czyli opowiadania. Korzystając z zestawu ćwiczeń zawartych w publikacji “Opowiedz o…” możemy także wpływać na różne funkcje poznawcze. Rozwijamy u pacjentów spostrzegawczość, koordynację, pamięć wzrokową oraz zdolności manualne.

Źródło: zasoby własne

29. OD OBRAZKA DO SŁOWA

Pomoc “Od obrazka do słowa” autorstwa Hanny Rodak i Danuty Nawrockiej to zestaw pomocy dydaktycznych, który może stanowić bazę dla zbudowania ciekawych i kreatywnych zajęć logopedycznych. W zestawie znajdziemy poradnik i materiały obrazkowe, a dokładniej 627 obrazków wraz z etykietami- podpisami do poszczególnych obrazków. Jak podaje wydawca:

“Materiał ten może być wykorzystywany jako pomoc diagnostyczna, a także jako podstawa do tworzenia indywidualnych programów terapii dla dzieci z trudnościami w porozumiewaniu się o różnej etiologii”.

Gry mogą także rozwijać pojęcia językowe u dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym.

Źródło: zasoby własne

30. ZESZYTY ĆWICZEŃ STYMULACJA MÓZGU A. BALA

“Stymulacja prawej i lewej półkuli mózgu” to 10 zeszytów ćwiczeń przeznaczonych dla dzieci zagrożonych dysleksją oraz z trudnościami językowymi. Znajdziemy w nich ćwiczenia percepcji wzrokowej, analizy i syntezy wzrokowej, sekwencji, grafopercepcji, kategoryzacji, planowania ruchu ręki, czy też myślenia sytuacyjnego. Zaletą serii jest fakt, iż karty posiadają perforację do odrywania, dodatkowo są czarno-białe, dzięki czemu możemy je powielać i na przykład wklejać do dziecięcych zeszytów.

35. UCZĘ SIĘ MÓWIĆ. ZESZYTY DO NAUKI JĘZYKA METODĄ KRAKOWSKĄ

 Zeszyty “Uczę się mówić” zostały oparte na założeniach Metody Krakowskiej, a dedykowane są dzieciom z zaburzeniami komunikacji. Każdy z zeszytów ma format A4, a tworzące go karty zostały zbindowane na sprężynie, co znacznie ułatwia korzystanie z nich. “Uczę się mówić” składa się z obrazków oraz etykietek z podpisami do nich. Autorki opisywanej publikacji podkreślają zasadność stosowanie pytań, ułatwiających budowanie linearnych związków językowych. Zastosowane w zeszytach pytania uporządkowano zgodnie z etapami rozwoju mowy, częstotliwością występowania wyrazów w słowniku dziecka oraz potrzebami komunikacyjnymi. Rozpoczynając od zeszytu pierwszego dziecko zapoznaje się z podstawowymi rzeczownikami, czasownikami, uczy się także używania w odpowiedni sposób dopełniacza, by w końcu rozpocząć próby budowania prostych zdań. W kolejnych zeszytach logopeda przeprowadza pacjenta przez kolejne przypadki odmiany rzeczownika.

Źródło: https://juniora.pl/

36. MOJE UKŁADANKI ZESTAWY

Moje układanki to kolejna z propozycji pomocy wywodzących się z Metody Krakowskiej. Pomoc składa się z kilku części, a zawarty w niej materiał językowy został ułożony zgodnie z etapami symultaniczno- sekwencyjnej metody wczesnej nauki czytania prof. Jagody Cieszyńskiej. “Moje układanki” to kontynuacja i uzupełnienie znanej serii do nauki czytania “Moje Sylabki”. Zestaw składa się z 21 kompletów. W skład każdego kompletu wchodzą następujące elementy: 1. Obrazek; 2. Przecięty obrazek z podpisem; 3. Podpis – cały wyraz do czytania globalnego; 4. Sylaby – wyraz rozcięty zgodnie z podziałem na sylaby. W książeczkach znajdziemy układanki, które wykorzystując naturalną aktywność dziecka, czyli zabawę aktywizują funkcje poznawcze. Zgodnie z założeniami metody w pierwszej kolejności zaznajamiamy dziecko z wyrazami zbudowanymi z dwóch sylab otwartych. Kolejne zeszyty przeprowadzają nas przez dalsze etapy nauki czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną.

37. SŁUCHAM I UCZĘ SIĘ MÓWIĆ

Seria Słucham i uczę się mówić to starannie opracowane książeczki wraz z płytami CD, przeznaczone do stymulacji rozwoju mowy u dzieci z problemami logopedycznymi i rozwojowymi. Głównym założeniem metody jest uczenie się mowy poprzez słuchanie na słuchawkach wymawianych przez lektora wyrazów z równoczesnym śledzeniem ich w książeczce. Dzięki naturalnemu naśladowaniu wypowiedzi dzieci łatwiej przyswajają nowe słowa. Program kształtuje prawidłowe wzorce mowy. Jak zapewnia wydawca zestaw ćwiczeń ma pozytywnie wpływać na koncentrację, rozwijać analizę i syntezę wzrokową. Zeszyty służą jako przygotowanie do symultaniczno-sekwencyjnej nauki czytania.

Seria “Słucham i uczę się mówić” obejmuje:

  • Samogłoski i wykrzyknienia
  • Wyrażenia dźwiękonaśladowcze
  • Sylaby i rzeczowniki – 4 części
  • Sylaby i czasowniki – 2 części: liczba pojedyncza i mnoga
  • Odmiana rzeczownika – 2 części: liczba pojedyncza i mnoga
  • Przyimki
  • Trudne głoski

38. PAMIĘĆ SŁUCHOWA ALEXANDER

Kolejna z propozycji wydawnictwa Alexander to “Pamięć dźwiękowa”. Co wyróżnia tę pomoc? Na pewno fakt, iż można ją wykorzystywać na wiele sposobów. W pudełku znajdziemy zestaw plastikowych klocków, w których ukryte są różne przedmioty wydające określone dźwięki. Mamy trzy główne warianty gry, które proponuje producent. W najprostszym z nich zadanie polega na odnalezieniu kostki z takim samym dźwiękiem. W zabawie uczymy dziecko skupienia i koncentracji na bodźcu dźwiękowym, identyfikowania, różnicowania i zapamiętywania dźwięków. Co więcej propozycja “Pamięć dźwiękowa” kształtuje u najmłodszych pamięć słuchową, wrażliwość słuchową, a także koordynację słuchowo – wzrokowo – ruchową. 

Źródło: zasoby własne

39. UNILOGO

Jestem wielka fanką całej serii UniLogo. W tym wpisie jednak skupię się na żółtej teczce z pomocami do zajęć oraz dedykowanemu jej przewodnikowi UniLogo1. W teczce znajdziemy czarno-białe karty z ilustracjami, które można wykorzystać w dowolny sposób. Zawarte w teczce pomoce zostały podzielone na: podstawowy zestaw obrazków, historyjkę obrazkową, labirynty, układanki, grę planszową i wycinanki. Co więcej rysunki zgrupowane są w trzech działach tematycznych: cukiernia, ogród i piraci. Z kolei w przewodniku znajdziemy ponad 60 propozycji wykorzystania materiałów z teczki. Dużą zaletą tej publikacji jest nieograniczona możliwość wykorzystania obrazków. Po powieleniu kart możemy je kolorować, wycinać, układać z nich puzzle, grać w gry planszowe, czy konstruować na ich podstawie inne ciekawe zadania.

Źródło: zasoby własne

40. SERIA STYMULACJA I TERAPIA WYD. WIR

Któż nie zna serii pomocy “Stymulacja i terapia” wydawnictwa WIR. Jeszcze na studiach pokazywano nam owe pomoce, wskazując na ich przydatność w terapii małych dzieci. Cała seria to tak naprawdę grube tekturowe teczki, w których znajdziemy moc kolorowych obrazków i ilustracji do wykorzystania podczas pracy z maluchami. W serii znajdziemy następujące teczki: myślenie przyczynowo-skutkowe, analiza i synteza wzrokowa, kategoryzacja, łączenie cech-układanki logiczne, szeregi i sekwencje. Zawarte w teczkach pomoce służą do rozwijania następujących sprawności:

  • naśladowania, kontynuowania i uzupełniania sekwencji,
  • rozumienia i nazywania relacji czasowych i przestrzennych,
  • analizy i syntezy wzrokowej,
  • kategoryzacji,
  • myślenia przyczynowo-skutkowego,
  • nazywania i rozumienia emocji,
  • pamięci sekwencyjnej i symultanicznej.

Pomoce będą przydatne nie tylko w pracy z dziećmi z zaburzeniami rozwoju, ale także u dzieci prawidłowo rozwijających się.

Źródło: zasoby własne

TOP 40 POMOCY DO TERAPII OPÓŹNIONEGO ROZWOJU MOWY – KSIĄŻKI i GRY cz.2

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *