Przygotowałam dla Was kolejny wpis z cyklu “Przydatne pomoce do terapii opóźnionego rozwoju mowy”. Tym razem przedstawię i krótko opiszę gry i książki, po które często sięgam pracując z dziećmi z orm. Jest to mój subiektywny spis, który może być inspiracją dla innych terapeutów lub rodziców dzieci z opóźnionym rozwojem mowy. Zaczynajmy zatem. Na pierwszy rzut idą gry i zabawki.

GRY

1. PATYCZAKI

Karta główna z ułożonym z kolorowych patyków wzorem obok kolorowe drewniane patyczki odtwarzające układ z karty.

Bez wątpienia jest to gra ponadczasowa. Zabawka została wykonana bardzo solidnie, dzięki temu posłuży wiele lat. Jej niewątpliwą zaletą jest to, że można ją wykorzystać na szereg rozmaitych sposobów. Do gry dołączone są karty z przykładowymi wzorami do układania. Pomoc przyda się wówczas, gdy potrzebujemy poćwiczyć z dzieckiem nazwy kolorów, analizę i syntezę wzrokową, kategoryzację, a nawet układanie rytmów i sekwencji.

Źródło obrazka: Zasoby własne.

2. KOT W WORKU

Pudełko, w którym znajdują się kartonowe obrazki przedmiotów oraz kolorowe pionki.

Gra “Kot w worku” z Wydawnictwa Granna to kolejna propozycja dość uniwersalna, którą można wykorzystać w zależności od aktualnych potrzeb terapeutycznych. W skład zestawu wchodzą: lniany woreczek, szablony z cieniami obrazków, pionki, oraz tekturowe obrazki. Gra została tak zaprojektowana, aby każdy kto z niej korzysta mógł ją zaadaptować na własne potrzeby. Przykładowo możemy jej użyć w zabawie cienie lub zastosować do ćwiczeń kategoryzacji tematycznych. Obrazki zawarte w tej pozycji to w większości obrazki z tak zwanych kategorii prymarnych. Dzięki temu, że obrazki przedstawiają przedmioty z najbliższego otoczenia dziecka możemy rozbudowywać słownik malucha o nowe słowa. To bez wątpienia gra, która powinna znaleźć się na półce każdego logopedy.

Źródło obrazka: Zasoby własne.

3. “PRZYGODY MIMKÓW” “MIMKI BUDUJĄ ZDANIA”

Dwie teczki publikacji "Mimki".

“Przygody Mimków” oraz “Mimki budują zdania” to must have w terapii opóźnionego rozwoju mowy. Pozycja łączy w sobie naukę wyrażeń dźwiękonaśladowczych z ćwiczeniami motoryki małej. Została opracowana w taki sposób, aby dziecko wcielając się w postacie “Mimków” i przeżywając wspólnie z nimi rozmaite przygody uczyło się języka. Bohaterowie Mimi i Bubu zapoznają dzieci z wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi i zachęcają maluchy do tworzenia pierwszych prostych wypowiedzi dwuelementowych. Dzięki temu, że książka opiera się na bardzo elementarnych zwrotach i wyrażeniach dzieci łatwiej je zapamiętują i chętniej używają w komunikacji z innymi.

Źródło obrazka: Zasoby własne.

4. ZAGADKI SMOKA OBIBOKA

Pudełko "Zagadki Smoka Obiboka" obok kilka kart z obrazkami i kilka odwróconych kart z zapisanymi zagadkami.

“Zagadki Smoka Obiboka” to jedna z pierwszych pomocy edukacyjnych, jaką zakupiłam zaraz po zakończeniu studiów. Na początku mojej kariery zawodowej wykorzystywałam ją bardzo często, wplatając w zabawy tematyczne i inne zorganizowane zajęcia. W opakowaniu znajdziemy ponad 100 kartoników z rymowanymi zagadkami po jednej stronie i obrazkiem- rozwiązaniem z drugiej strony. W nagrodę za prawidłowe rozwiązanie zagadki dziecko otrzymuje jeden puzzel i w zabawie dąży do tego, aby uzbierać ich pełną ilość i ułożyć odpowiedni obrazek.

Źródło obrazka: Zasoby własne.

5. MOJE PIERWSZE SŁOWA cz.1 i cz.2

Na środku pudełko "Moje Pierwsze Słowa" wokół pudełka rozłożone obrazki różnych przedmiotów i postaci.

Kolejna z propozycji, która bez wątpienia powinna znaleźć się na półce każdego logopedy to “Moje pierwsze słowa” wyd. WIR. Na pomoc składają się grube kartonowe obrazki, etykietki z podpisami oraz przewodnik z propozycjami gier i zabaw. “Każdy obrazek jest dwustronny – z jednej strony znajduje się ilustracja otoczona konturem, na odwrocie podpis, np. kura – KO KO, kotek – MIAU. Dzięki tym napisom dziecko poznaje graficzny zapis słów, co ułatwia mu późniejszą naukę czytania.” (https://wir-sklep.pl/pl/p/Moje-Pierwsze-Slowa-Zestaw-1/74). Część pierwsza tej serii zawiera obrazki przedstawiające prymarne samogłoski oraz proste wyrażenia dźwiękonaśladowcze. Z kolei część druga to ilustracje przedmiotów z najbliższego otoczenia dziecka. Zaletą publikacji jest niewątpliwie jej uniwersalność, gdyż obrazki można wykorzystać na szereg sposobów, dopasowując je do potrzeb danego pacjenta.

Źródło obrazka: Zasoby własne.

6. “RĄCZKA RYSUJE” CZUCZU

Pudełko pomocy "Rączka rysuje zwierzątka"

Myślę, że zabawek Czuczu nie trzeba nikomu szczegółowo przedstawiać, są one rozpoznawalne na rynku pomocy edukacyjnych. Propozycja Czuczu “Rączka rysuje zwierzątka”, sprawdzi się idealnie do terapii małej motoryki, ale nie tylko. W opakowaniu znajdziemy dwustronnie drukowane i laminowane karty, pisak suchościeralny oraz szmatkę do zmywania rysunków. Ta pomoc może stanowić przerywnik dla trudniejszych zadań, możemy ją także wykorzystać jako element motywacyjny. Gra będzie pomocna podczas ćwiczeń koordynacji wzrokowo-ruchowej i precyzji ruchów oraz uwagi i koncentracji. Modyfikując odpowiednio zadania kreatywny terapeuta użyje jej również podczas ćwiczeń artykulacyjnych i wielu innych.

Źródło obrazka: Zasoby własne.

7. ZWIERZĘTA Z FARMY PUZZLE

Pudełko pomocy "Zwierzęta z farmy" obok rozłożone kartonowe puzzle przedstawiające zwierzęta i ich atrybuty.

Puzzle Zwierzęta z farmy to jedno z moich największych odkryć terapeutycznych. Na zajęciach z maluchami pomoc ta, cieszy się ogromną popularnością. Dzieci chętnie dotykają futerek zwierzątek, jest to świetna motywacja do podjęcia rozmów na “zwierzęce” tematy. Pomoc daje mnóstwo możliwości do zabawy. Możemy na przykład bawić się w detektywa i odszukiwać zwierzęta po dotyku, możemy dopasowywać zwierzątka do obrazków z ich “domkami” lub ulubionymi przysmakami i wiele, wiele innych.

Źródło obrazka: Zasoby własne.

8.”LUBIĘ MÓWIĆ”

Teczka materiałów "Lubię Mówić".

“Lubię mówić. Materiały do terapii opóźnionego rozwoju mowy” to publikacja, która składa się z kilku części. W pierwszej znajdziemy materiały obejmujące materiał językowy w postaci wyrazów dwusylabowych złożonych z sylab otwartych oraz wyrazów jednosylabowych, zakończonych spółgłoską. Seria przeprowadza logopedę przez kolejne etapy nabywania przez dziecko mowy.

Źródło obrazka: Zasoby własne.

9. “OPOWIEM CI MAMO”

Pudełko pomocy "Opowiem Ci Mamo" obok wyłożone dwa kartonowe obrazki przedstawiające historyjkę o liście.

Czy jest ktoś kto nie zna serii Opowiem Ci Mamo? To pozycja zawierająca komplet kart przedstawiających różne historyjki. Zabawa polega na ułożeniu kart, w taki sposób, aby powstała logiczna historyjka. Pozycja uczy rozumienia następstw czasowych i logicznego myślenia. Co więcej doskonali umiejętność sprawnego wypowiadania się i układania opowiadań. Korzystając z układanek Opowiem Ci Mamo rozwijamy nie tylko słownictwo, ale także wyobraźnię, spostrzegawczość i analizę wzrokową.

Źródło obrazka: Zasoby własne.

10. PUZZLE CIENIE

Pudełko pomocy "Puzzle-cienie" wzdłuż pudełka ułożone z jednej strony kolorowe obrazki z drugiej odpowiadające im cienie.

Puzzle- Cienie to świetna zabawka, którą możemy wykorzystać do stymulowania zmysłu wzroku, spostrzegawczości i analitycznego myślenia. Zabawa polega na właściwym połączeniu obrazków z ich ciemnymi sylwetkami (cieniami). Jak zapewnia producent: “Zabawka doskonale stymuluje analityczny zmysł obserwacji. Jest świetnym treningiem spostrzegawczości i kojarzenia dla najmłodszych”. Dużą zaletą tych puzzli jest fakt, iż łączą się one specjalną falką, dzięki czemu maluch nie musi dokładać puzzli do siebie, ale wykorzystuje naturalny ruch zsuwania elementów, który pozwala mu połączyć puzzle.

Źródło obrazka: Zasoby własne.

11. SERIA EDUKACYJNYCH UKŁADANEK DLA NAJMŁODSZYCH TREFL

Gry ułożone w stos: Pory roku, Kolory i kształty, A to było tak, Co i gdzie?

Edukacyjne układanki dla najmłodszych wydawnictwa Trefl, to propozycja, która z pewnością przypadnie do gustu osobom pracującym z małymi dziećmi. Seria Mały Odkrywa zawiera kilka propozycji gier, które z powodzeniem można wykorzystać pracując z dziećmi z ORM. Podczas łączenia ze sobą poszczególnych elementów dzieci uczą się nowego słownictwa, poszerzają swoją wiedzę o świecie oraz doskonalą umiejętności, które będą przydatne na dalszych etapach edukacji. Zaletą układanek edukacyjnych jest fakt, iż mogą być wykorzystane na wiele różnych sposobów. W zależności od tego, nad czym pracujemy z danym pacjentem możemy dowolnie modyfikować zasady gier. W serii mamy do wyboru kilka układanek, są to między innymi:

  • Skojarzenia
  • Przeciwieństwa
  • Zawody
  • Pory roku
  • Kolory i kształty
  • Zwierzęta
  • Co i gdzie?
  • A to było tak…
  • i kilka innych

Źródło obrazka: Zasoby własne.

12. KROK PO KROKU JAK ROZWIJAĆ MOWĘ DZIECKA

Teczka pomocy "Krok po Kroku, jak rozwijać mowę dziecka, wkoło rozłożone różne obrazki.

“Krok po kroku. Jak rozwijać mowę dziecka to kompleksowa pomoc, przydatna w terapii opóźnionego rozwoju mowy. Publikacja składa się z dwóch serii. Pierwsza z nich to: “Materiały do terapii opóźnionego rozwoju mowy dla rodziców i terapeutów“, w formie teczki z kompletem obrazków. Z kolei część druga “Zabawy do terapii opóźnionego rozwoju mowy dla rodziców i terapeutów” to podręcznik zawierający propozycje i opis zabaw oraz gier wspierających nie tylko rozwój mowy, ale także innych funkcji poznawczych. Zawarte w publikacji zabawy dla najmłodszych zostały wzbogacone o dołączony na płycie CD materiał dźwiękowy. Materiał ćwiczeniowy zawarty w książce został uporządkowany i podzielony, co w mojej ocenie ułatwi rodzicom korzystanie z niego. Publikacja Krok po kroku…-  przeprowadza terapeutę przez ćwiczenia i zabawy oddechowe, zabawy usprawniające aparat artykulacyjny, ćwiczenia słuchowe i logortymiczne oraz zabawy z wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi. Pomoc została skonstruowana w taki sposób, aby zainspirować osoby korzystające z niej do zabaw i ćwiczeń z podopiecznymi.

Źródło obrazka: Zasoby własne.

13. ZESZYTY “MÓWIMY”

Zeszyt 1 "Mówimy".

Na zeszyty serii “Mówimy” trafiłam zupełnym przypadkiem na Instagramie. W kilka miesięcy publikacja, której autorką jest Karina Mikulska-Hofman, zyskała na tym portalu bardzo dużą popularność, nie tylko wśród logopedów, ale także rodziców, którzy chcieli wspierać rozwój mowy swoich dzieci w zaciszu domowym. Propozycja Pani Kariny, składa się z kilku zeszytów, a cała metoda “nauki mowy” została nazwana metodą doboru głosek. Sama autorka o swoich zeszytach pisze tak:

“Zawierają pomysły na zabawy a także uwagi dotyczące ogólnego rozwoju dziecka i oczywiście cały zestaw praktycznych ćwiczeń (…) Nad wyrazami znajdują się labiogramy, czyli zdjęcie dzieci wymawiających głoski. Rodzic i dziecko, patrząc na nie, widzi jak powinno się układać buzię do wymowy głosek.”

 Dodatkową zaletą zeszytów jest to, że zostały uzupełnione o rysunki wykonane przez dzieci, które mają za zadanie przykuwać uwagę pacjenta. Odsyłam Was na stronę Mówimy , gdzie dowiecie się więcej na temat zeszytów.

14. KARTY OBRAZKOWE I INNE GRY KAPITAN NAUKA

Pudełko z pomocą "Pierwsze Słowa".

Wydawnictwo Kapitan Nauka ma na swoim koncie kilka bardzo ciekawych propozycji zabawek dla maluchów, które z powodzeniem można wykorzystywać w terapii opóźnionego rozwoju mowy. W pracy z maluchami z ORM bardzo często posiłkuję się kartami obrazkowymi. Na ich podstawie pracujemy nad rozbudowywaniem słownika dziecka, uczymy się także budować pierwsze proste zdania. Pomoc składa się z poradnika oraz 17 kart z kolorowymi ilustracjami wydrukowanymi na trwałych, bo usztywnianych kartach. Na kartach znajdują się kolorowe rysunki z podpisami i powtórzonym dużym podpisem. Niewątpliwą zaletą zabawki, jest fakt, iż zamieszczone na kartach rysunki są dostosowane do możliwości percepcyjnych najmłodszego odbiorcy. Wykorzystując karty w terapii logopedycznej wprowadzamy do słownika dziecka nazwy przedmiotów z jego najbliższego otoczenia oraz przygotowujemy malucha do nauki czytania globalnego.

15. ZESTAW GRANNA MEMO, DOMINO, LOTTO, PUZZLE

Pudełko z pomocą "Memo Zabawki".

Zestawy gier i zabaw Granna to uniwersalna pomoc, która z pewnością przyda się w pracy z najmłodszymi. Bardzo ładna, czytelna i ciekawa dla młodego odbiorcy grafika zachęca dzieci do zabawy. Dużym plusem jest także wykonanie – obrazki są nadrukowane na grubym kartonie, dzięki czemu posłużą dłużej. Korzystając z gier Granna rozwijamy u dzieci logiczne myślenie, pracujemy nad analizą i syntezą wzrokową, trenujemy pamięć. Zabawki, a dokładniej zawarte w nich obrazki, można wykorzystywać w terapii na wiele sposobów. Kreatywny logopeda z pewnością znajdzie dla nich niejeden pomysł na ciekawe zajęcia.

Źródło obrazka: empik.com

16. NAWLEKAJ NIE CZEKAJ ALEXANDER

Dziecko bawiące się zabawką "Nawlekaj nie czekaj". W pudełku kilka kolorowych kulek do nawlekania wraz ze sznurkiem oraz etykietami.

Czy jest ktoś kto nie zna “Nawlekaj nie czekaj”? Jeśli tak, to koniecznie musi zapoznać się z tą propozycją. W pudełku znajdziemy kolorowe kulki, 3 sznurki do nawlekania, zestaw kart ze wzorami do układania oraz klepsydrę odmierzającą czas. Podstawową zasada gry jest wylosowanie jednej karty (karty oznaczone są kolorem zgodnie ze stopniem trudności) ze wzorem, zapamiętanie układu kulek i nawleczenie ich zgodnie z wylosowanym wzorem. Jednak kreatywny logopeda dla zabawki znajdzie kilka innych zastosowań. Dzięki swojej uniwersalności daje szerokie spectrum możliwości. Zabawka powinna się znaleźć w każdym gabinecie logopedycznym.

Źródło obrazka: Zasoby własne.

17. MAGICZNE MOZAIKI ALEXANDER

Plastikowa tablica z otworkami, w które wbite są kolorowe wpinki. Z wpinek ułożony szablon domu.

 W skład zestawu wchodzi plastikowa tablica z otworkami, 160 kolorowych wpinek oraz album zawierający ponad 100 inspiracji. To kolejna propozycja cenna ze względu na swoją uniwersalność. Oprócz podstawowego zastosowania, jakim jest układanie konkretnych wzorów, pomoc tę możemy wykorzystać do ćwiczeń sekwencji, czy kategoryzacji. Zabawkę wykorzystamy również jako element motywacyjny. Dzięki tej kreatywnej układance mamy możliwość pracować nad kilkoma funkcjami poznawczymi w sposób atrakcyjny dla dziecka.

Źródło obrazka: Zasoby własne.

18. PUZZLE i UKŁADANKI Z PUCIEM

Opakowanie gry "Pucio. Co tu nie pasuje?"

Ulubiony bohater każdego malucha, czyli Pucio w popularnej dziecięcej zabawie. Mowa tutaj o propozycji puzzle “Pucio. Co tu nie pasuje?” W opakowaniu znajdziemy kartoniki- puzzle, które należy dołączyć do puzzla-głównego, przedstawiającego Pucia w różnych sytuacjach. Pomimo tego, że gra składa się z niedużej liczby elementów, daje wiele możliwości zabaw. Niewątpliwą zaleta publikacji jest jej grafika, która jest taka sama jak w słynnych ‘puciowych” książeczkach. Korzystając z puzzli kształtujemy wyobraźnię dzieci, rozwijamy zdolność logicznego myślenia, pracujemy nad umiejętnościami manualnymi, a przede wszystkim rozwijamy mowę.

19. KSIĄŻECZKI Z OKIENKAMI

Cztery książeczki serii "Kicia Kocia i Nunuś".

Dla małych dzieci, które dopiero uczą się mowy, nie ma nic lepszego od książeczek wspierających rozwój. Tutaj chciałabym krótko wspomnieć o serii książeczek dla maluchów “Kicia Kocia i Nunuś”, które zawierają w sobie ruchome elementy, w postaci okienek do odkrywania. Cała seria opowiada o przygodach rodzeństwa kotków : Kici Koci i jej brata Nunusia. Dzieci wspólnie z bohaterami rozwiązują różne zagadki, otwierając okienka. Niewątpliwą zaletą publikacji jest fakt, iż książeczki są w dużym formacie, wykonane z grubego kartonu, a zawarta w nich grafika przykuwa uwagę dziecka. Książki zawierają w sobie niewielką ilość tekstu czytanego, dzięki czemu osoba czytająca ma możliwość, w oparciu o elementy grafiki, rozbudowywać narrację, dopowiadać i opowiadać inne historie.

20. KSIĄŻECZKI ROZWIJAJĄCE MOWĘ MALUCHA I. MICHALAK- WIDERA CZ.1 I CZ.2

Dwie książeczki "Odłosy Zwierząt." i "Odgłosy z otoczenia".

Książeczki Iwony Michalak-Widery opierają się na wyrażeniach dźwiękonaśladowczych, czyli pierwszych słowach wypowiadanych przez dziecko. Odgłosy w pierwszym okresie życia dziecka pozwalają mu na komunikowanie się z otoczeniem. “Odgłosy zwierząt” oraz “Odgłosy otoczenia” opierają się na prostej grafice, przyjaznej dla oka, która z pewnością zainteresuje każdego małego czytelnika. Zawarty w nich tekst jest rymowany, dzięki czemu dzieci szybciej uczą się zawartych w książeczkach słówek. Czytając dzieciom rymowankę należy wskazywać palcem na kolejne wyrazy, pozwoli to dziecku zapamiętywać brzmienie głosek i wygląd graficzny litery – to łagodna forma wprowadzania najmłodszych w naukę czytania. Książeczki Iwony Michalak- Widery z pewnością sprawdzą się w terapii dzieci z opóźnionym rozwojem mowy.

Źródło obrazka: Zasoby własne.

TOP 40 POMOCY DO TERAPII OPÓŹNIONEGO ROZWOJU MOWY- KSIĄŻKI i GRY cz.1
Tagi:            

Komentarze 2 thoughts on “TOP 40 POMOCY DO TERAPII OPÓŹNIONEGO ROZWOJU MOWY- KSIĄŻKI i GRY cz.1

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *