Na rynku pomocy logopedycznych znajdziemy mnóstwo publikacji mających wspomóc logopedę w pracy z dziećmi z zaburzeniami mowy i komunikacji. Jednak tylko niewielka część z nich rzeczywiście sprzyja programowaniu języka i rozwijaniu poszczególnych kompetencji językowych. Prowadząc zajęcia z grupą najmłodszych pacjentów bardzo lubię sięgać po pomoce, które nazywam “aktywizatorami”. Dla mnie takie “aktywizatory” to materiały, którymi mogę zachęcać podopiecznych do ćwiczeń. Jak powszechnie wiadomo dzieci chętniej współpracują, jeśli mogą samodzielnie “coś zrobić”, “czymś się pobawić”. Praktyka nauczyła mnie, że maluchy wolą pracować na materiale, który pobudza je do różnych twórczych działań. Taką pomocą niewątpliwie jest ta zaproponowana przez Panią Iwetę Kozłowską, zatytułowana “Mimki budują zdania”.

CO ZAWIERA PUBLIKACJA?

Pomoc “Mimki budują zdania” to pomoc logopedyczna do terapii opóźnionego rozwoju mowy. Jest to tekturowa teczka, w której znajdziemy: krótki przewodnik dla dorosłego, z opisem zadań z poszczególnych kart, 38 dwustronnych, laminowanych kart z rysunkami, planszę z postaciami Mimków do wycięcia, kolorowymi kółkami oraz postaciami pani i pana.

JAK PRACOWAĆ Z “MIMKAMI”?

W przewodniku dołączonym do kart, znajdziemy szczegółowe objaśnienie zasad pracy z “Mimkami”. Jak czytamy w instrukacji: “Głównymi bohaterami publikacji są Mimki: rodzeństwo Mimi i Bubu wraz z rodziną i przyjaciółmi, które przeżywają różne przygody.” Na każdej karcie znajdziemy inny rysunek sytuacyjny, są także plansze z pytaniami oraz przeczeniami. Zadania są zróżnicowane. Dziecko wykorzystując mazak suchościeralny może kreślić po śladzie, wodzić lub wskazywać palcem, a przy tym powtarzać głośno zawarte na kartach wyrażenia dźwiękonaśladowcze. Stosując dołączone postacie Mimków może je dopasowywać do konturów i przesuwać po śladzie, wypowiadając określone wyrażenia.

PRZYKŁADOWE POLECENIA Z KART:

Karta nr 5 dopasowujemy Mimki zgodnie z planszą, wymieniając przy tym ich imiona. Następnie mimki łączą się w pary (w tym celu można otoczyć je pętlą). Podczas wymieniania imion zaczynamy używać spójnika “i”. Dziecko wskazuje palcem i mówi: “Bubu i Mimi”, “Pipi i Miś”, “Ania i Bolo”, “tata i mama” itd.

Karta nr 22 dziecko na szarych polach umieszcza Mimki. Palcem lub pisakiem rysuje ich drogę do dziupli. Buduje zdania, np. “Bubu siup”.

Karta nr 28 dziecko kreśli palcem lub pisakiem po śladzie, mówiąc “je”. Na szarym polu umieszcza Mimka i buduje zdanie, np. “Tata je”.

MOJA OCENA

Karty zaproponowane przez Panią Iwetę Kozłowską dają logopedzie szerokie specrum zastosowania. Wykorzystując zawarte w publikacji plansze z materiałem rysunkowym możemy dostosowywać zabawy do wieku, zainteresowań, motywacji i możliwości naszych pacjentów. Dzięki dołączonym postaciom, mamy szansę tworzyć własne karty bazowe, w których “Mimki” będą przeżywały zupełnie inne przygody, niż te zaproponowane przez autorkę. Co za tym idzie, możliwe jest wprowadzenie zupełnie nowych wyrazów do słownika dziecka. Cała publikacja opiera się na łączeniu dwóch aktywności: powtarzania oraz ćwiczeń motoryki małej. Propozycja Pani Iwety, jest pomocą, dzięki której osoba pracująca z dziećmi z zaburzeniami komunikacyjnymi może wszechstronnie wpływać na rozwój poznawczy pacjenta, angażując jego zmysły wzroku oraz słuchu. Co więcej, wykorzystując “Mimki” na zajęciach logopedycznych, pobudzamy malucha do twórczości, rozwijamy jego wyobraźnię, stwarzamy okazję do ćwiczeń w miłej i pozytywnej atmosferze. Dzięki temu, że pomoc zawiera znane sytuacje z życia dziecka, maluchy chętniej włączają się w proponowane zabawy, i tym łatwiej “łapią” nowe słowa. Jest to pomoc cenna w pracy z dziećmi z zaburzeniami komunikacyjnymi, gdyż pozwala zaaktywizować dziecko, a jak dobrze wiemy dzieci najlepiej uczą się przez działanie. Zdecydowanie to jedna z tych pomocy, które MUSZĄ znaleźć się na półce logopedy, który prowadzi terapię dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej.

Recenzja “Mimki budują zdania” Iwety Kozłowskiej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *