We wcześniejszym wpisie poruszyłam temat wywołania głoski s. Dziś przyszedł czas na kolejną, a będzie nią głoska sz, czyli jedna z głosek szeregu szumiącego. Dowiedz się, jak wywołać głoskę sz!
Spis treści
- Jak wywołać głoskę sz?
- Jak wygląda prawidłowa artykulacja głoski sz?
- Co dzieje się z buzią podczas wymawiania głoski sz?
- Przygotowanie do wywołania głoski s
- Wywołanie głoski sz
-
Zgadywanki dla głoski Sz4.00 zł
-
Rebusolandia dla głoski sz7.00 zł
-
Bystre Oczko głoska Sz4.00 zł
Jak wywołać głoskę sz?
Coraz więcej dzieci trafia do gabinetów logopedycznych, z powodu problemów z wymową głosek szumiących. Głoski te, w mowie dziecka powinny pojawić się do 5 roku życia. Najczęściej wstępują w okolicach 4 roku życia i dumne czterolatki mogą pochwalić się piękną wymową wyrazów szafa, szelki, kasztany, czy apaszka. Zdarza się jednak tak, że głoska sz nie pojawia się w mowie dziecka w określonym przedziale wiekowym, jest zniekształcona, opuszczana lub zastępowana inną, zwykle łatwiejszą głoską (ś, s, t, d) . Co wtedy zrobić? Oczywiście udać się do logopedy i rozpocząć terapię.
Rozpoczynając pracę nad wywołaniem głoski sz należy pamiętać, że wadliwa artykulacja ma swoją przyczynę. W związku z tym konieczne jest:
- sprawdzenie, czy dziecko nie ma wady słuchu,
- u pacjenta nie występują zaburzenia słuchu fonematycznego,
- nie ma organicznych uszkodzeń jamy nosowo-gardłowej,
- nie występują uszkodzenia anatomiczne języka i warg,
- pacjent nie ma uszkodzeń ośrodkowego układu nerwowego,
- nie występują wady zgryzu,
- sprawdzenie, czy w środowisku dziecka nie występują nieprawidłowe wzorce artykulacyjne
Jak wygląda prawidłowa artykulacja głoski sz?
PAMIĘTAJ! Głoska sz jest głoską szczelinową, przedniojęzykowo- dziąsłową, bezdźwięczną, twardą, ustną.
Miejsce artykulacji | przedniojęzykowo- dziąsłowa |
Sposób artykulacji | szczelinowa |
Udział więzadeł głosowych | bezdźwięczna |
Ze względu na obecność itowości | twarda |
Ze względu na udział rezonatora nosowego | ustna |
Ze względu na trwanie w czasie | trwała |
Co dzieje się z buzią podczas wymawiania głoski sz?
- Język czubek języka tworzy szczelinę z wałkiem dziąsłowym, boki języka przylegają do dziąseł i zębów górnych, środek języka tworzy łyżeczkowate zagłębienie
- Zęby są zbliżone do siebie, ale nie zaciśnięte
- Wargi nieco zaokrąglone, lekko wysunięte do przodu w tak zwany „ryjek”
- Powietrze wydychane wydostaje się przez szczelinę tworzoną przez czubek języka i wałek dziąsłowy, a zbliżone do siebie siekacze oraz wysunięte do przodu wargi wzmacniają szmer
- Wiązadła głosowe są rozsunięte
- Podniebienie miękkie jest cofnięte, zamyka ono drogę do jamy nosowej
Przygotowanie do wywołania głoski s:
- zaczynamy od usprawnienia narządów artykulacyjnych: warg, które w trakcie artykulacji są lekko zaokrąglone oraz języka, którego czubek unosi się za wałek dziąsłowy– tak zwana „pionizacja języka”;
- sprawdzamy, czy dziecko prawidłowo różnicuje głoski szumiące i głoski syczące. Można to sprawdzić np. poprzez dobrze znaną zabawę ciepło-zimno (inna wersja lato-zima): na zmianę mówimy sz – s z dłonią dziecka przy swoich ustach. Kiedy wymawiamy sz pacjent odczuwa ciepło, mówimy LATO! przy wymawianiu głoski s odczuwa zimno, mówimy ZIMA!, Następnie wprowadzamy wyrazy. Wymawiając je poprawnie lub z użyciem substytutu np. szafa-safa, dziecko wskazuje kiedy wymowa była prawidłowa np. poprzez podniesienie ręki, klaśnięcie, tupnięcie lub dowolny umówiony symbol;
- prezentujemy dziecku układ artykulacyjny przed lustrem. Prosimy, aby dziecko postarało się ułożyć wargi, język oraz zęby tak jak terapeuta: „unieś czubek języka na wałek dziąsłowy, za górne ząbki, zbliż do siebie ząbki, ale ich nie zaciskaj, wysuń do przodu wargi i zrób ryjek świnki, wydychając powietrze naśladuj szum spadających liści, wiejącego wiatru, morskich fal”
-
STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH20.00 zł
-
KARTA BADANIA PRZESIEWOWEGO1.00 zł
-
ARKUSZ ZGODA NA BADANIE PRZESIEWOWE1.00 zł
Wywołanie głoski sz
- W lustrze pokazujemy dziecku układ języka i warg. Polecamy unieść koniuszek języka do „magicznego miejsca”, którym jest wałek dziąsłowy. To ćwiczenie powtarzamy kilkakrotnie, prosząc dziecko, aby udając że nasz język jest windą, która wozi pasażerów, podnosiło i opuszczało czubek języka, z chwilowym zatrzymaniem na wałku dziąsłowym.
- W dalszej kolejności ćwiczymy układanie ust w dzióbek, jak przy wymowie głoski „o”- lekkie wysunięcie ust i delikatne ich zaookrąglenie. Potem łączymy te dwa elementy, dokładając zbliżone siekacze, po czym zachęcamy dziecko do wymawiania przedłużonego dźwięku [sz]- naśladowania szumu liści. Jeśli uda się uzyskać czystą brzmieniowo głosę [sz] w izolacji wprowadzamy ją do sylab, najpierw z głoską w nagłosie, w połączeniu z [o] i [u], a więc szo, szu, szy, sza, sze, następnie w śródgłosie asza, esze, oszo, uszu itd., a na końcu w wygłosie.
- W dalszej kolejności wprowadzamy ćwiczenia głoski w wyrazach (szum, szuflada, szopa), a później w zdaniach.
W sytuacji, kiedy, pomimo ćwiczeń artykulacyjnych i pokazowych pacjent nadal ma problemy z uzyskaniem prawidłowej wymowy głoski sz, możemy zastosować kilka wskazówek.
- jeśli pacjent ma trudności z uniesieniem i przytrzymaniem czubka języka na wałku dziąsłowym wracamy do ćwiczeń przygotowujących, np. język winda, kląskanie szerokim językiem, mlaskanie z przyklejeniem języka
- polecamy dziecku przytrzymać czubek języka na podniebieniu, a sami układamy usta dziecka w ryjek, ustawiając kciuk i palec wskazujący w kącikach ust dziecka, a następnie przesuwamy je lekko do przodu
- można sobie również pomóc dotykając czubek języka i miejsce za wałkiem dziąsłowym solonym paluszkiem, słodką rurką, patyczkiem kosmetycznym zamoczonym w soku lub unosząc szpatułką język za górne zęby. Zęby zbliżamy i wargi lekko wysuwamy do przodu poprzez naciśnięcie policzków.
w skrajnych przypadkach można przytrzymać uniesiony język palcem lub szpatułką i polecić dziecku długo dmuchać przez zęby. - innym sposobem jest uniesienie koniuszka języka do dziąseł w trakcie wymawiania przedłużonego [s] i lekkie uciśnięcie policzków aby wargi uzyskały pożądany kształt
- jeśli mimo wszystko dziecko ma problemy z wybrzmiewaniem głoski [sz] rozpoczynamy od głoski [cz]
W kolejnym wpisie przedstawię kilka moich pomysłów na zabawy, które pomagają mi w terapii głoski sz. Do usłyszenia.
Pedagog społeczno-opiekuńczy, pedagog specjalny-specjalista wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, terapeuta ręki oraz dyplomowany logopeda. Twórca kreatywnych pomocy logopedycznych w sklepie Mówikowo. Dowiedz się o mnie więcej!