Czy Twoje półki w gabinecie uginają się od nadmiaru pomocy logopedycznych? Mam na myśli gry, układanki, puzzle i inne “logopedyczne przydasie”, dla których ciągle dokupujesz nowe pojemniki, pudła, a nawet regały i wielkie szafy, no bo przecież gdzieś to trzeba pomieścić.

Nie oszukujmy się logopedia stała się dziedziną bardzo skomercjalizowaną. Producenci zabawek i gier wciąż prześcigają się w tworzeniu i wypuszczaniu na rynek coraz to nowszych i bardziej pomysłowych gier, które logopeda musi mieć w swoim zasobie pomocy dydaktycznych. Ja też bardzo często łapię się na tym, że przeglądając Instagrama czy Facebooka i widząc, że dana firma oferuje nowe pomoce, w myślach obliczam, czy mój budżet, aby na pewno to udźwignie. Jednak całkiem niedawno znalazłam doskonały patent na to, aby zaoszczędzić nie tylko pieniądze, ale także miejsce na półkach i czas na tworzenie nowych pomocy.

Przedstawiam Wam listę zupełnie nielogopedycznych gier, które z sukcesem wykorzystacie w terapii.

1. Gra 5 sekund wyd. TREFL

Źródło obrazka: zasoby własne

W zasadzie z gry potrzebujecie tylko planszę, pionki i specjalny czasomierz. Karty do gry możecie przygotować sami w zależności od potrzeb i grupy docelowej. Przykładowo dla terapii głoski [R] możecie stworzyć następujące karty:

  • wymień 3 kraje z głoską R (utrudniając dla starszaków: wymień 3 kraje z głoską R na początku wyrazu, w środku wyrazu)
  • wymień 3 nazwy roślin z głoską R
  • wymień 3 imiona żeńskie z głoską R
  • wymień 3 nazwy kolorów z głoską R
  • wymień 3 nazwy owoców z głoską R
  • wymień 3 nazwy przedmiotów szkolnych z głoską R

Zasady gry:  Jedna osoba losuje kartę z pytaniem, które zawsze zaczyna się „wymień dwa…”. Druga odpowiada i ma na to tylko 5 Sekund, czyli czas w którym kuleczka w czasomierzu spadnie na sam dół.

Gra bardzo wciąga. Jej niewątpliwym atutem jest fakt, że można dowolnie komponować karty i tworzyć różne kombinacje pytań.

2. Gra Spadające małpki

Źródło obrazka: https://plusznet.pl/pl/p/GRA-ZRECZNOSCIOWA-Spadajace-Malpki-DUZA-PALMA/302

Grę można wykorzystywać na szereg sposobów:

  • ćwiczyć sprawność rąk i koordynację wzrokowo- ruchową
  • wykorzystać jako element motywacyjny
  • do nauki kolorów
  • do ćwiczenia umiejętności czekania na swoją kolej
  • do utrwalania materiału wyrazowego

W pudełku znajdziemy:

  • 30 małpek
  • 30 patyczków w różnych kolorach
  • specjalna kostka do gry
  • plastikowe drzewo z podstawką

Ja grę wykorzystuję najczęściej jako formę utrwalania materiału wyrazowego. Dziecko powtarza dany wyraz, zdanie, wyrażenie, a następnie rzuca kostką i wyciąga jeden patyczek. Dzieci świetnie bawią się przy grze i nie zauważają, że ćwiczą głoski.

3. Gra Jenga upadająca wieża

Źródło obrazka: zasoby własne

Grę również można wykorzystywać na wiele kreatywnych sposobów:

  • ćwiczyć sprawność rąk i koordynację wzrokowo- ruchową
  • wykorzystać jako element motywacyjny
  • do odtwarzania wzorów, układów klocków
  • do ćwiczenia umiejętności czekania na swoją kolej
  • do utrwalania materiału wyrazowego

Tę grę wykorzystuję zwykle jako formę utrwalania materiału wyrazowego. Dziecko powtarza dany wyraz, zdanie, wyrażenie, a następnie wyciąga jeden klocek. Inna możliwość to przyklejenie do klocków karteczek z ćwiczonym materiałem językowym. Pacjent odczytuje wyraz, wyrażenie lub zdanie i wyciąga klocek. Gra budzi wiele emocjo, szczególnie kiedy to terapeuta wyciągnie klocek powodujący upadek wieży.

4. Gra logiczna 4 w linii

Źródło obrazka: https://e-chinczyk.pl/bingo-gra-logiczna-mini-line-up-4-gra-w-linie.html

Popularna gra 4 w Linii przeznaczona jest dla dwóch osób. Celem gry jest ułożenie czterech krążków swojego koloru w linii. Jednak zadanie to komplikuje się, gdyż przeciwnik ma taki sam cel, więc blokuje własnym kolorem krążki ułożone przez konkurenta. Wygrywa osoba, która zdoła jako pierwsza ułożyć 4 krążki w jednej linii.

W jaki sposób grę można przełożyć na warunki terapii logopedycznej? Otóż wystarczy przygotować materiał językowy zawarty na przykład na ilustracji, a po poprawnym wypowiedzeniu wyrazu, zdania dziecko może wrzucić krążek w ramkę.

5. Gra zręcznościowa “Szalona Pułapka”

Źródło obrazka: zasoby własne

Gra zawiera:

  • 1 plastikową pułapkę
  • serowych kart

To gra dla bardzo odważnych dzieci! Przed przystąpieniem do gry, warto zbudować odpowiedni nastrój i wprowadzić dzieci w szczegóły zadania. Należy umieścić serowe karty w podajniku pułapki i nastawić drążek w pozycji uniesionej. Zadanie polega na wyjęciu jak największej liczby “serków”, przy czym trzeba bardzo uważać, aby pułapka nie zatrzymała naszej ręki, ponieważ wtedy stracimy kartę. Gra oferuje 3 poziomy trudności.

W wersji logopedycznej na serkach zapisujemy ćwiczony materiał wyrazowy. Dziecko zwyczajowo powtarza, a następnie wyciąga serową kartę.

UWAGA! Niektóre dzieci boją się “Szalonej Pułapki”, dlatego do gry należy podejść z dystansem 🙂 i zrezygnować z tej formy zabawy, jeśli dziecko ma jakiekolwiek obawy.

6. Gra “Hipcio na gazie”

Źródło obrazka: materiały własne

Na czym polega gra? Należy zakręcić parasolką, która wskaże ile razy musimy nacisnąć na puszkę z napojem. Każde naciśnięcie puszki z gazowanym napojem pompuje brzuch naszego hipcia, który staje się coraz większy! Zwycięża gracz, który w trakcie swojej kolejki spowoduje, że hipopotam wypuści powietrze, zakręci się i wyda z siebie głośne odbicie. Gra wyposażona jest w ciekawe odgłosy dźwiękowe, które nie raz wywołają salwy śmiechu.

Wykorzystując tę grę na zajęciach logopedycznych możemy przygotować wcześniej karty obrazkowe z ćwiczonym materiałem językowym. Dziecko losuje kartę ze stosiku, kręci parasolką, która nie tylko odlicza ilość naciśnięć brzuszka hipcia, ale także wskazuje dziecku liczbę powtórzeń wylosowanego słowa. Gra budzi wiele pozytywnych emocji, dlatego bardzo ją polecam.

7. Gra “Lotti Karotti”

Źródło obrazka: zasoby własne

Zawartość opakowania:

  • 1 zielone wzgórze z obracającą się marchewką
  • 16 zajączków w 4 kolorach
  • 24 karty

Zasady gry są bardzo proste. Dostajemy “na start” 4 zajączki wybranego koloru. Stawiamy pierwszego zająca na starcie, a ze stosiku kart ciągniemy jedną, która wskazuje nam ile pól “kamyczków” musi przeskoczyć zajączek. Jeśli trafi nam się karta z marchewką, to wówczas nie przesuwamy swojego “pionka”, ale przekręcamy marchewkę, tak aby usłyszeć charakterystyczny ‘kilk’. Po tym ruchu spodnia warstwa wzgórza przesuwa się i w jednym miejscu na planszy pojawia się dziura. Jeśli w tym miejscu stał zając wpada do dziury, a zawodnik traci “pionek”. Po takiej stracie można wystawić do gry kolejnego zająca, który będzie starał się obejść całą planszę i dotrzeć na szczyt marchewki. Celem gry jest jak najszybsze dotarcie jednym z naszych zająców do mety, która umieszczona jest na górze marchewki.

Jeśli chcemy wprowadzić grę na zajęciach logopedycznych musimy wcześniej zaopatrzyć się w materiał wyrazowy lub karty obrazkowe. Dziecko najpierw losuje kartę “logopedyczną”, następnie z kartę z gry. Liczba kamyczków na karcie wskazuje ile powtórzeń wylosowanego słowa ma wykonać pacjent.

8. Gra “Krokodyl u dentysty”

Źródło obrazka: zasoby własne

Świetna gra, która wzbudzi dużo dobrego humoru, ale niektórych może przyprawić o dreszcze. Przed przystąpieniem do rozgrywki prezentujemy uczestnikom historię naszego krokodyla. Otóż krokodyl jadł bardzo dużo słodyczy i często zapominał o myciu zębów. Teraz bardzo boli go ząb. Musimy go wyrwać. Problem w tym, że nie wiemy, który ząb jest zepsuty.  Zamieniamy się więc w dentystę i szeroko otwieramy paszczę krokodyla. W tym czasie mechanizm wybiera chorego ząbka. Gracze po kolei naciskają zęby stworzenia, w taki sposób, by nie trafić na tego “felernego”.

Gra ćwiczy:

  • precyzję ruchu,
  • refleks,
  • logiczne myślenie,
  • koncentrację.

Podczas zajęć logopedycznych możemy grę zastosować do powtarzania materiału wyrazowego. Każdy wyraz, wyrażenie, czy zdanie powinno zostać przez pacjenta poprawnie powtórzone, wówczas może on nacisnąć jeden ząb krokodyla.

9. Gra “Rudy lis”

Źródło obrazka: https://www.empik.com/goliath-gra-edukacyjna-rudy-lis-goliath,p1161171882,zabawki-p

To gra, która gwarantuje “zrobi” Wam zajęcia. Jeśli tylko sprytnie dodacie do niej odpowiednio przygotowany materiał językowy, dzieci będą ćwiczyć prawidłową wymowę i świetnie się bawić.
Zasady gry są bardzo proste: rzucamy kostką, która wskazuje nam ile kurczaczków musimy włożyć do kieszeni lisa. Umieszczamy kurki w odpowiednie miejsce w spodniach zwierzaka i naciskamy jego głowę. W pewnym momencie, z nadmiaru ciężaru, jego spodnie spadają, uwalniając stadko bezbronnych kurczaczków. Wówczas bardzo szybko musimy je złapać i ułożyć na planszy.

10. Gra “Beczka Pirata”

Źródło obrazka: https://www.empik.com/tomy-beczka-pirata-gra-zrecznosciowa-tomy,p1045761138,zabawki-p

W opakowaniu znajdziemy:

Zawartość:

  • 1 pirata
  • 1 beczkę
  • 24 kolorowe miecze

Na czym polega gra? Otóż należy umieścić naszego bohatera w beczce, następnie kilkukrotnie nim przekręcić. W dalszym etapie gry uczestnicy wkładają w otwory beczki sztylety. Jednak należy być bardzo ostrożnym i precyzyjnym, bo jeśli ukłujemy pirata wyskoczy on z beczki, i tym samym gra się zakończy.

Jeśli przygotujemy wcześniej listę wyrazową, dla ćwiczonej głoski, to grę możemy świetnie wykorzystać jako narzędzie do utrwalania prawidłowej wymowy. Dziecko powtarza za logopedą lub odczytuje wyrazy, zdania, wyrażenia, a następnie wtyka sztylet w beczkę pirata.

Post będę systematycznie uzupełniać, wraz z pojawianiem się nowych pomysłów na logopedyczne wykorzystanie nielogopedycznych gier. A jaka gra jest Waszym hitem na zajęciach logopedycznych? Zdradźcie proszę Wasze patenty na gry, które mogą urozmaicić żmudne ćwiczenia wymowy.

Nielogopedyczne gry, które wykorzystasz w terapii.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *