Jako mama i logopeda często spotykam się z pytaniem, jakie książeczki polecam dla maluchów wchodzących w świat słów. Sami przyznacie, że rynek zalewa ogrom publikacji, które pod chwytliwym tytułem mają sugerować rodzicowi, że kupując daną pozycję wpływa na rozwój mowy swojego dziecka. Bardzo często publikacje te ze wspomaganiem rozwoju nie mają za wiele wspólnego. W tym wpisie chciałabym po krótce przedstawić kilka cech dobrej książki dla dzieci, które uczą się mowy, a także pokazać Wam kilka pozycji, które moim zdaniem powinny się znaleźć w biblioteczce malucha. Przeczytasz również o tym, jak wykorzystać książki do stymulacji rozwoju mowy. Zapraszam do lektury!
Spis treści
- Cechy książki wspomagającej rozwój mowy u dzieci:
- Jak pracować z książką, aby wspierać rozwój mowy?
- Polecane książki do nauki mówienia dla dzieci
-
STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH20.00 zł
-
KARTA BADANIA PRZESIEWOWEGO1.00 zł
-
ARKUSZ ZGODA NA BADANIE PRZESIEWOWE1.00 zł
Cechy książki wspomagającej rozwój mowy u dzieci:
- Mała ilość tekstu na stronie (książeczki z małą ilością tekstu pozwalają skupić uwagę malucha na konkretnych słowach/ obrazkach).
- Prosty język (opowiadania zbudowane z krótkich, prostych zdań będą dużo lepszą propozycją dla dziecka).
- Duża ilość wyrażeń dźwiękonaśladowczych.
- Prosta grafika, wyraźne, grube kontury, niedużo elementów na stronie, bez „ozdobników”.
- Rymowany tekst (wierszyki i rymowane krótkie teksty łatwo wpadają w ucho, a tym samym są przez dzieci lepiej zapamiętywane).
Jak pracować z książką, aby wspierać rozwój mowy?
- Nie czytaj książki logopedycznej, ale ją opowiadaj, pokazuj obrazki, postacie, jak również poszczególne elementy.
- Baw się opowieścią, a także zmieniaj intonację, opowiadając/ czytając przekazuj emocje, wykorzystaj gesty i mimikę twarzy.
- Czytaj aktywnie, zachęcaj dziecko do aktywności, jeśli np. przeczytałaś, że chłopiec wspina się na drzewo pokaż to gestem, rękami naśladujcie wspinanie się na drzewo, poproś dziecko, aby coś wskazało w książeczce, przybiło piątkę z bohaterem książki, pomachało do zwierzątek na stronie.
Polecane książki do nauki mówienia dla dzieci
A. Zając, Buba i jego świat, wyd. BubaGada
M. Galewska-Kustra, Seria Pucio, wyd. NK
A. Głowińska, Seria Kicia-Kocia, wyd. Media Rodzina
W. Wołoszyn, P.Liput, Seria Jano i Wito, wyd. Mamania
E. Susso, B. Chaud, Babo chce, wyd. Zakamarki
S. Borando, Ta książka jest kotem, wyd. NK
J. Kallwejt, Moja pierwsza encyklopedia obrazkowa, wyd. NK
R.S. Berner, Seria na Ulicy Czereśniowej, wyd. Dwie Siostry
E. Susso, B. Chaud, Binta tańczy, wyd. Zakamarki
E. Susso, B. Chaud, Lalo gra na bębnie, wyd. Zakamarki
A. Bijsterbosch, Wszyscy ziewają, wyd. Adamada
B. Lindgren, Miś Maksa, wyd. Zakamarki
B. Lindgren, Auto Maksa, wyd. Zakamarki
A.C. Tidholm, Gdzie idziemy, wyd. Zakamarki
A.C. Tidholm, Jest tam kto, wyd. Zakamarki
L. Cousins, Sto lat Mysiu, wyd. Dwie Siostry
L. Cousins, Gospodarstwo Mysi, wyd. Dwie Siostry
B. Supeł, Seria Jadzia Pętelka, wyd. Zielona Sowa
H. Tullet, Naciśnij mnie, wyd. Babaryba
J. Muhle, Śpij Króliczku, wyd. Dwie Siostry
Aby jeszcze lepiej zadbać o rozwój mowy dziecka, wypróbuj nasze gry logopedyczne.
Pedagog społeczno-opiekuńczy, pedagog specjalny-specjalista wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, terapeuta ręki oraz dyplomowany logopeda. Twórca kreatywnych pomocy logopedycznych w sklepie Mówikowo. Dowiedz się o mnie więcej!
Sprawdź nasze pozostałe wpisy
- Badania przesiewowe logopedyczne w przedszkolu i szkole
- Biblioteczka młodego logopedy
- Głoska S, czy naprawdę jest taka straszna?